Interim-rector die de deur dicht doet

De spannendste tijd voor een ZZP’er in het onderwijs is altijd als het einde van je opdracht nadert. Vorig jaar zomer maakte ik dat voor het eerst mee. Ik werd er zenuwachtig van en tegelijkertijd sprak ik mezelf luidruchtig moed in: ‘niet zeuren, er is werk genoeg’. En dat was ook zo. Maar dat werk moet maar passen. Ik was al wat keren gebeld, maar voor ik drie uur ga reizen of de hele werkweek elders wil doorbrengen, moet de nood toch echt hoger worden. Dus in zekere zin was er sprake van luxe-spanning. Uiteindelijk wil ik een opdracht waar ik in pas, die ik voor me zie. Half juni werd ik gebeld door een bevriende bestuurder. Hij had een jaar een rector nodig voor een speciale opdracht: het sluiten van een school. Dat komt niet vaak voor. Er was veel leed geleden: de voorgenomen sluiting was niet onopgemerkt gebleven. Er was gestreden door de MR, maar het bestuur mocht van de hoogste rechter de school sluiten. Dat deed dat bestuur ook niet zomaar, natuurlijk: regionale krimp en dalende leerlingenaantallen hadden daar alles mee te maken. De school was niet zomaar een school: zij bestond al meer dan 167 jaar. De bestuurder had iemand nodig die in dit laatste jaar samen met de mensen nog een keer goede resultaten haalt, zorgt dat iedereen op zijn plek terechtkomt en die de school in stijl sluit. En daar zit ik nu: in het hier en nu. Dat is heel anders dan anders. Geen schoolplan, geen meerjarenbegroting, geen inspectiebezoeken. We regelen het heden en kijken dankbaar en trots terug. Dat laatste lukt nog niet iedereen, daarvoor is er teveel gebeurd. Als we straks een strik om het geheel doen, hoop ik dat bij iedereen trots en tevredenheid overheerst. In de praktijk betekent dat dat ik werk aan een fijne sfeer in een school die toch nogal leeg is. Ik help mensen op weg naar een mooie toekomst elders. Gelukkig is er voor iedereen een plek geregeld, maar daar is toch nog wel wat aan te knippen of te plakken. Leerlingen in onze derde klas hebben allemaal een plekje voor volgend jaar en we werken aan onze onderwijskwaliteit: glanzende slaagpercentages en alle derdeklassers naar de vierde. Het komende afscheid vieren we op verschillende momenten met verschillende activiteiten. Waarover later meer. In de tussentijd ben ik hier helemaal op mijn plek, zo’n bijzondere opdracht zal ik niet gauw meer krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *